Még a külföldi zenekarok turnéi is egyre bizonytalanabbá váltak Amerikában Trump visszatérése óta

Még a külföldi zenekarok turnéi is egyre bizonytalanabbá váltak Amerikában Trump visszatérése óta
Alvin Gibbs és Charlie Harper egy londoni koncerten – Fotó: Lorne Thomson / Redferns / Getty Images

Március közepén tartották a Los Angeles Punk Invasion fesztivál idei felvonását, ahol sok más zenekar mellett fellépett a UK Subs is. Az 1976-ban alakult londoni street punk zenekarból azonban végül csak az énekes, Charlie Harper állt színpadra, a többi tagot ugyanis nem engedték be az országba, Harpert pedig beugrós zenészek segítették ki a koncert erejéig.

A zenekar egyik feltartóztatott tagja, Alvin Gibbs basszusgitáros később hosszú posztban írta le tapasztalatait arról, miért nem jutottak el a koncertre. Szerinte a zenekar három tagját kiszűrték a határellenőrzéskor, míg Harpert, valamint Gibbs barátnőjét beengedték az országba. Gibbsnél „jelzett a rendszer”, ezért a határőrök kikérdezték, és azt mondták neki, két okból tartóztatják fel. Az egyik indok az volt, hogy nem volt az országba belépéshez megfelelő vízuma, a másik okot viszont el sem árulták neki.

Gibbs szerint „az amerikai elnökről szóló rendszeres és nem túl hízelgő kijelentései játszhattak szerepet a dologban”, de azt is hozzátette, lehet, hogy csak paranoiás. A basszusgitárostól elvették a csomagját, iratait és telefonját, majd a zenekar két másik tagjával együtt egy cellába zárták kicsivel több mint egy napra. Eközben újra kihallgatták, majd egy másnapi gépre rakták barátnőjével együtt – aki addig a reptéren várakozott –, és hazaküldték. Az eset elsőre egyedinek tűnhet, de az utóbbi időben egyre több zenész panaszkodott vízumproblémákra, ami alapján úgy tűnik, Trump elnöksége a koncertiparra is kihat, a koncertjegyes spekulánsok elleni fellépésen túl.

Visafogó

Az nem új keletű dolog, hogy az amerikai beutazás nem egyszerű folyamat. Ahhoz, hogy valaki turistaként vagy üzleti ügyben az Egyesült Államokba látogasson az úgynevezett Elektronikus Utazásengedélyeztetési Rendszer (Electronic System for Travel Authorization, ESTA) engedélyére van szükség. Ez egy online megszerezhető engedély, amit egy rakás adat megadása után az Amerikai Vám- és Határvédelmi szerv (U.S. Customs and Border Protection) bírál el. Ez 21 dollárba kerül, és ha elfogadják, 90 napot tölthetünk az Egyesült Államokban.

Nem jogosultak viszont ESTA-ra azok, akik haszonszerzési céllal utaznak az USA-ba, nekik ugyanis már vízumra, egészen pontosan munkavállalói vízumra van szükségük. Egy ilyen vízum azonban akár több száz dollárba kerülhet, ha pedig a határátkeléskor kiderül, hogy valami nincs rendben, a büntetés ezerdolláros nagyságrendű is lehet, de akár vissza is fordíthatják a beutazót.

A UK Subs példájából arra lehet következtetni, hogy Donald Trump illegális bevándorlás elleni, minden eddiginél nagyobb küzdelme miatt a beutazás körülményeit, és a szükséges iratok meglétét is sokkal szigorúbban ellenőrzik. A kisebb zenekaroknak eddig volt egy elég egyszerű kiskapujuk, hiszen ha nem vallották be, hogy koncertezni mennek, bőven elég volt minden tagnak ESTA-t igényelnie. Ha a zenekaroknál nem volt hangszer, és hihetően elő tudták adni, hogy csak turisták, viszonylag könnyen bejuthattak az országba, és akár koncertezhettek, turnézhattak is.

Megkérdeztünk egy amerikai független koncertszervezőt, aki a Los Angeles-i fesztivál szervezőivel is kapcsolatban van, ő azt mondta, a UK Subson kívül még egy zenészről hallott, aki hasonló okokból nem léphetett be az országba. A külföldről érkező zenekarok többsége viszont átjutott a határon, forrásunk ezért azt is el tudja képzelni, hogy a határőrök célzottan szűrték ki a UK Subs tagjait. Szerinte „bárki, aki belép az országba, indoklás nélkül szigorúbb ellenőrzés alá vonható, ha pedig találnak valakit, akivel példát lehet statuálni, akkor azt megteszik”.

A határőrök pedig a korábbiaknál sokkal komolyabban átvizsgálják a beérkező utazókat az új adminisztráció alatt, erről árulkodik a francia kutató esete is, akitől állítólag azért tagadták meg a belépést meg az országba, mert telefonján Trump-ellenes üzeneteket találtak. De ott van annak a német tetoválóművésznek vagy annak a brit turistának az esete is, akiket napokra, sőt hetekre börtönbe zártak, miután a határőrök szerint nem megfelelő papírokkal érkeztek az országba.

Az ilyen és ehhez hasonló esetek természetesen mindenkit sokkal nagyobb óvatosságra intenek, nem kivételek ez alól a kisebb klubok sem. Ha ugyanis egy koncert közben valahol ellenőrzést tartanak, és ott olyan zenekart találnak, amelynek tagjai csupán ESTA-val rendelkező turistaként zenélnek a színpadon – nyilvánvalóan pénzért –, akkor annak súlyos következményei lehetnek a klubra és a zenészekre nézve is. A megkérdezett koncertszervező szerint több DIY klub ezért már csak érvényes munkavállalói vízummal bíró zenekarokat enged fellépni.

Itt úgyse jössz át

Az amerikai állam és a zenészek viszonya sohasem volt felhőtlen. A legendás rapper, MF DOOM például hiába töltötte életének jelentős részét Amerikában, sosem szerzett állampolgárságot, így amikor egy 2010-es turnéról tért volna vissza az országba, nem engedték be, ezután pedig soha nem is tért vissza életvitelszerűen az országba. De több, a 2017-es South by Southwest fesztiválon fellépő zenekar is hasonlóan járt. A dolog érdekessége, hogy MF DOOM esete még Obama adminisztrációja alatt történt, utóbbi zenekaroktól viszont az első Trump-kormány ideje alatt tagadták meg a belépést.

Tavaly, még a Biden-adminisztráció alatt kényszerült lemondani turnéját a Budapesten is többször megfordult Respire nevű kanadai zenekar is. A zenekar akkor azt írta, az eredetileg néhány hetes vízumigénylési folyamat hosszú hónapokra nyúlt, a nagy bizonytalanság közepette pedig jobbnak látták lemondani a turnét. A zenekar azóta egyébként tudott koncertezni az Egyesült Államokban. A svéd rapper Bladee szintén elhalasztotta a tavalyi turnéját, ő is vízumgondokra hivatkozott.

A mostani vízumügyek már nagyobb előadók turnéira is hatással vannak, nemrég például az idei Szigeten is fellépő FKA Twigs is átvariálta a turnédátumait, miután egy posztban arról beszélt, hogy a menedzsmentje nem megfelelően intézte a vízumhoz szükséges papírmunkát. Ez az eset elsősorban az előadó menedzsmentjének hibája, azt viszont jól látni, hogy a szigorítások hírére a zenészek is komolyabban veszik az Amerikába való bejutást. Szintén lemondta a turnéját a KARD nevű K-pop együttes is, az ok pedig hasonló, mint a Respire-nél. A turnét szervező cég azt írta közleményében, hiába adtak le minden dokumentumot időben, sem a zenészek, sem a személyzet nem kapta meg a vízumot idejében.

A legnagyobb gond a Telexnek megszólaló szervező szerint a bizonytalanság, és az, hogy nincs kialakult rendszer a turnézás intézésére. Senki nem tud azzal számolni, hogy ha megszerzi az adott papírokat, akkor biztosan bejut az országba, és kedvére koncertezhet (de természetesen az esélyei ezeknek a zenészeknek jobbak), ráadásul a fenti példák alapján a határidőkkel sem számolhat. Fordítva ugyanez a helyzet, benne van a pakliban, hogy egy zenekar átjut a határon mezei ESTA-val, és koncertezhet, habár nekik is számolniuk kell azzal, hogy bizonyos klubok kérhetik tőlük a munkavállalói vízumot. A brexit óta egyébként hasonló a helyzet az Egyesült Királyságban is, az ország kiválása az EU-ból ugyanis mindkét irányba megnehezítette a turnézást. Áprilistól ráadásul az amerikaihoz hasonló, fizetős engedélyhez kötik majd a belépést azt országba sok más nemzet mellett a magyar turistáknak is.

Van azonban olyan is, aki saját döntéséből bojkottálja Amerikát, így tett például Schiff András zongoraművész is. Schiff azt mondta, annyira ijesztőnek tartja Trump nyilatkozatait Ukrajnáról, Kanadáról, Grönlandról és Gázáról, hogy az ő elnöksége alatt nem hajlandó az Egyesült Államokban játszani.

A UK Subs példája alapján senki sincs biztonságban, az eljárás pedig akár annyira önkényes lehet, hogy a határőrök meg sem mondják, miért nem engedik be az országba az illetőket. Nehéz megjósolni, hogy hosszú távon milyen hatással lesznek a szigorodó amerikai határőrzések az amerikai zeneiparra, de az biztos, hogy a turnézni vágyó zenekarok és előadók ezentúl sokkal jobban meggondolják, hogy nekivágjanak-e egy amerikai turnénak.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!