Akkor lehetsz csak igazi rapszupersztár, ha eltűnsz a hallgatóid szeme elől

Akkor lehetsz csak igazi rapszupersztár, ha eltűnsz a hallgatóid szeme elől
Playboi Carti bemutatja Music című harmadik nagylemezét a kaliforniai Rolling Loudon, 2025. március 16-án – Fotó: Scott Dudelson / Getty Images

Ha rangsorolni kéne, hogy kik jelenleg a legnépszerűbb rapperek a világon, Playboi Carti mindenképp ott állna a dobogó tetején. Az atlantai rapper közel 5 éven át húzta a mellette végletekig kitartó rajongók agyát, és olyan sok hazugság és be nem teljesített ígéret előzte meg az új lemezét, hogy a hallgatói már majdnem fellázadtak ellene. Majd megjelent a Music című 30 dalos monstre nagylemez, és mindenki rögtön megbocsátott, a rapper pedig azóta rekordot rekordra halmoz.

  • Egy nap alatt ezt a lemezt streamelték a legtöbben a Spotifyon 2025-ben (az első napon 134 millió streamet ért el), ezzel a hetedik legtöbbet streamelt album lett egy nap alatt a platform történetében.
  • Ez azt jelenti, hogy a Musicot majdnem háromszor annyian hallgatták meg, mint a Grammy-díjas Lady Gaga friss nagylemezét annak első napján.
  • A lemez a Billboard 200-as listájának az első helyen nyitott, ráadásul a Music mind a 30 dala egyszerre került be a Billboard Hot 100-as listájára, ezzel Playboi Carti lett az első rapper, akinek ez a bravúr egy 30 számot tartalmazó albummal sikerült. Rajta kívül csak két előadónak, Taylor Swiftnek és Morgan Wallennek került ennyi dala egyszerre a slágerlistára. (Figyelem: fontos hozzátenni, hogy a fenti adatok csak a streamingeladásokra vonatkoznak, a fizikai lemezeladásokkal, így az előző generáció előadóinak eredményeivel nem lehet párhuzamba állítani.)

A 29 éves rapper mindezt úgy érte el, hogy az ipari sztenderdekkel szembemenő gerillamarketinget folytatott, eltűnt a közösségi médiából, majd szélvészként visszatért, és a lemez felvezetői dalait először csak az Instagramon adta ki a Spotify helyett. A Music megjelenése óta megállás nélkül bombázza a követőit a közösségi médiában tartalmakkal, és átlagosan napi 10-15 Instagram-történetben ünnepli az eredményeit. A sikerhez persze kellett a Z generációs rajongók fanatizmusa, a felhasználók fogékonysága az antimarketingre, és egy jó adag aura is.

Playboi Carti bemutatkozó mixtape-je a Covid-járvány előtti boldog békeidőkben, 2017-ben jelent meg, a hiphopban minden a SoundCloudról, a színes hajakról, és a fiatalokat lázba hozó, az idősebb hallgatókat pedig felháborító mumble rapről szólt. Az azóta eltelt közel 8 évben Playboi Carti óriási pályát futott be, és kicsi klubokban pár száz rajongó előtt fellépő SoundCloud-rapperből lett a kortárs hiphop megkerülhetetlen, máig megosztó alakja, akinek a kaméleonszerű átalakulását premier plánban nézhettük végig az évek során.

Ki ő?

Playboi Carti (polgári nevén Jordan Terrell Carter) 1995. szeptember 13-án született Atlantában. Fiatal korában NBA-játékos akart lenni, majd 2011-ben inkább rappelni kezdett. Akkor még $ir Cartier néven adott ki zenéket, végül 2013-ban vette fel ma is használt nevét. Három nagylemeze (sorrendben: Die Lit, Whole Lotta Red, Music) és négy mixtape-je jelent meg, a mainstream áttörést pedig a Magnolia hozta el neki. Diszkográfiájának kulcsfontosságú darabja a 2020 karácsonyán kiadott, a trapet punkos esztétikával és hangzásokkal ötvöző Whole Lotta Red (WLR), amit a kritikusok és a rapfogyasztók is az elmúlt 5 év egyik legnagyobb hatású raplemezeként jellemeznek, amivel az előadó új hullámot indított el a hiphopban (rage rap/trap) és a divatban is.

Ha rákeresünk Playboi Cartira a Google-ben, a „mysterious”, vagyis rejtélyes szócska és az „aura” is biztosan ott lesz a neve mellett. Carti karaktere összeforrt azzal, hogy ő egy sejtelmes figura, aki csak ritkán ad interjúkat, kevésszer szerepel a nyilvánosság előtt és ha előbújik a barlangjából, annak jelentősége van. A YouTube-on több tucat videóesszé és -elemzés (némelyik konkrétan két óra hosszú) készült Carti titokzatosságáról (lásd: ez, ez és ez), pedig sok évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy Carti átmeneti időre kiírhassa magát az iparból, és olyan utánozhatatlan aurát építsen magának, ami egyes youtuberek szerint szupersztárrá tette őt.

A sejtelmesség minden bizonnyal jó eszköz a hype-generálásra, de van egy nagy hátránya: előbb el kell jutnod egy bizonyos szintig, hogy aztán rejtélyes lehess, így egy kezdő előadó még biztosan nem tud sikert kovácsolni Carti mestertervét követve. Ahhoz előbb biztos jövedelmet, közönséget, és ami ennél is fontosabb, végletekig lojális rajongói bázist kell építeni.

Carti 2015 és 2018 között még gyakran adott interjúkat, gyakrabban jelentek meg klipjei is, de a 2020-as Whole Lotta Red után már látszólag tudatosan hagyta ki azokat a köröket, amik gyakran alapvetésnek számítanak egy zenésznél vagy szórakoztatóipari szereplőnél.

A menedzsmentek is gyakran propagálják, hogy az előadók megjelenjenek sajtóban és a médiában, mutassák meg magukat, és promózzák az új megjelenéseiket ott, ahol csak lehet. Interjúk, közönségtalálkozók, profi fotókkal körített címlapsztorik: Carti egy-két kivételt leszámítva mind kihagyta ezeket, pedig épp kijött egy új lemeze.

A WLR eleinte megosztotta a közönségét, de élőben előadva (a Covid miatt közel egy évig nem tudta bemutatni a dalokat színpadon) új értelmet kapott az album. Végül 2021 környékén érett be igazán Carti sikere. Ekkor már felelőtlenül elhintette, hogy készül – és jön is – az új lemez, de végül 2025. március 14-ig kellett várni, hogy ez meg is valósuljon.

Carti a Whole Lotta Red után egyértelműen a háttérbe vonulás taktikáját választotta, ami egyre gyakoribb jelenség a modern zeneiparban. Elég csak Frank Oceanre gondolni, aki azután, hogy kiadta az évszázad egyik legmagasabban értékelt lemezét (Blonde), visszavonult, és csak elvétve ad életjelet magáról. Kendrick Lamar hasonló taktikát követ: csak akkor posztol, ha új lemeze, turnéja, vagy klipje jön, minden másra meg ott van a @jojoruski nevű, úgynevezett burner profilja, ahol ritkán ugyan, de betekintést ad az életébe.

Carti ugyanerre használta az @opium_00pium felhasználónév alatt futó, profilkép és leírás nélküli 2 millió követős profilját, ami lényegében a promóciós – úgynevezett rollout – folyamatok fő, és közel egyetlen platformja volt, és nagyrészt máig itt kommunikál a Musicról. A fő profilján – melyen több mint 13 millióan követik – évek óta csend honolt, a Whole Lotta Red óta egyetlenegy poszt került fel ide, történeteket pedig egyáltalán nem posztolt egészen 2023 végéig, amikor elkezdett körvonalazódni a Music.

A rajongók biztosan emlékeznek, milyen volt, amikor az @opium_00pium-profilon jelentek meg először az első klipek 2023 végén, és több millió felhasználó ujjongott egyszerre, amikor egy kopasz brit férfi azt üvöltözte erős akcentussal az említett profilon közzétett sorozatos videókban, hogy „új Carti-zene jelenik meg ma este”. Ő Blackhaine, egy brit performanszművész és előadó, egyben Playboi Carti háttértáncosa.

A barkácshatású videóklippel ellátott, váratlanul ledobott cím nélküli dalok óriási számokat generáltak: az első feltöltés a cikk írásának pillanatában 29 millió megtekintésnél és több mint 800 ezer kedvelésnél jár, a többi videóra pedig 22-25 millióan kattintottak eddig. Carti azért is tudott ekkorát robbanni, mert időközben furcsa kaméleon módjára folyamatosan megújult: a rá jellemző babahangot lecserélte egy mélyebb, karcosabb hangra, amit Travis Scott Fein című dalában mutatott be először.

A rapper a Numero Berlin magazinnak arról beszélt, hogy három hónapon át egy párizsi barlangban vette fel a Music zenéit távol a nyilvánosságtól. Ha valami, ez biztosan a rejtélyes perszóna kimaxolása, de a sejtelmességet bizonyos pontokon annyira túltolta, hogy már a rajongói sem bírták kritika és szégyenkezés nélkül. Százezrek várták például Carti interjúját a népszerű streamer, Adin Ross élő adásában, ahonnan az előadó végül pár perc után távozott, és szó szerint három szót volt képes kinyögni. Pedig Ross – állítólag – 2 millió dollárt (több mint 744 millió forint) fizetett neki készpénzben, és még egy Ferrarit is ajándékozott Cartinak mindezért előre.

Playboi Carti a koncertjein is szürke füst mögé rejtőzött, alig szólt bele a mikrofonba, ha igen, akkor is csak üvöltött vagy sikoltott, viszont sok eltűnést választó sztárral ellentétben ő rendszeresen adott koncerteket, már ha épp nem döntött úgy, hogy az utolsó pillanatban lemondja őket. Én is az Ausztriában megrendezett Rolling Loudon láttam őt tavaly nyáron, ahol testközelből lehetett érezni azt a fanatizmust, és a rajongók szektaszerű szerveződését, amit olyan gyakran emlegetnek. Voltak tinédzserek, akik Cartinak öltöztek, mindenki őt emlegette, és érezhető volt, hogy a régió minden tájáról érkező rajongók nagy része az előadó miatt váltott jegyet az ebreichsdorfi pokolba.

A Music megjelenésével aztán egy csapásra eltűnt a rejtélyesség, Playboi Carti pedig hús-vér emberként tért vissza az árnyékból.

Azóta napi szinten posztol, minden vele kapcsolatos bejegyzést újraközöl az X-en (beleértve a mémeket és a Billboard-rekordjait is), érintkezik és kommunikál a rajongóival, a Music kaliforniai lemezbemutató koncertjén pedig néha már rappelt is a mikrofonba.

Monstrum

A Music, mint album, egy igazi monstrum, olyan, mint egy blockbuster-mozi, amivel az alkotók talán a kelleténél is nagyobbat akartak markolni, a végére pedig annyi ötletet dobáltak egy nagy kalapba, hogy a kész termék már-már összecsapottnak, de minimum széttartónak tűnik.

Az elmúlt két évben nehéz Kanye West (pár éve már csak Ye) bármelyik megszólalásával azonosulni, de ha egyetlenegy dologban igaza volt a Ku-Klux-Klan-maskarában adott legutóbbi katasztrofális interjújában, az az, hogy Playboi Carti lemezén egyszerűen túl sok a közreműködő. A szerepeltetésükkel a rapper mintha szívességet tenne mindenkinek, pedig a vendégelőadók inkább csak belerondítanak a képbe ahelyett, hogy magasabb szintre emelnék a produkciót. A zenésztársai ellen verbális offenzívát indító Westből természetesen a sértettség beszél, mivel Carti lehagyta a lemezéről, pedig egy ideig úgy volt, hogy Ye lesz a lemez executive producere. Carti később két szóval intette kussra Kanye Westet az X-en: „YE STFU” – írta egy posztban a rapper.

Az biztos, hogy az A listás vendégszereplő-gárda (Kendrick Lamar, The Weeknd, Lil Uzi Vert, Travis Scott, Future, Young Thug, Skepta, Jhené Aiko) helyett izgalmasabb lett volna, ha Carti húz valami váratlant, vagy legalább az Opium kiadóhoz igazolt protezsáltjait mutatja be a Musicon, lévén hogy velük a rajongók bánatára még sosem adott ki közös zenét. A három dalban is feltűnő Kendrick Lamar egyértelmű meglepetést okozott sokaknak, Future, The Weeknd és a többiek hozták a kötelező középszert, Travis Scott viszont messze a legkiábrándítóbb verzékkel járult hozzá a lemezhez.

Ha a fentieket félretesszük, és csak Cartira figyelünk, számos olyan gesztus tűnik fel, ami máris jobb színben tünteti fel a Musicot, ami még így is annyira sűrű, hogy egy ülés alatt nagyon nehéz a végére érni. Ahogy Kendrick Lamar GNX című lemeze főhajtás volt Compton és a nyugati part előtt, úgy a Music is egyfajta tisztelgés a trap Mekkája, egyben Carti szülővárosa, Atlanta előtt. Nem véletlenül szerepel a legtöbb dalban az atlantai rádiós DJ, Swamp Izzo, aki helyi ikonnak számít a városban, és sok korai mixtape-je lett klasszikus mű ebben a közegben. Carti megsüvegel minden olyan hangzást és előadót, amik és akik korábban formálták az útját és hozzáállását a műfajhoz. Az egyik kulcsdal egyértelműen a hibátlan Like Weezy, amelyben Carti lerója tiszteletét örök kedvence, Lil Wayne előtt.

Érdemes kiemelni az Opm Babi című dalt is, ami azóta mémesedett, és a közösségi médiában gyakran nevezik agyrohasztó, túlstimuláló brainrot-zenének, amit a rosszmájú hallgatók szerint csak trehányul teleszórtak mindenféle soundboardszerű hanghatással és Swamp Izzo üvöltözésével.

Pedig ha jobban beleássuk magunkat a 2010 előtti mixtape-korszak hangzásába, rájöhetünk, hogy valójában minden korai Lil Wayne-, DJ Drama-, Young Scooter- és Spaceghostpurpp-mixtape így szólt: váratlan helyeken beszúrt fegyverropogás-effektek, egy, a projektet közrefogó, üvöltő DJ, és random helyeken elszórt producer- és DJ-tagek a félkészre kevert, nyers utcahimnuszokban.

A múltidézés arculatváltáshoz is vezetett, Playboi Carti pedig stylistja, Sexisdeath segítségével teljesen újragondolta a stílusát. Míg a rapper a Whole Lotta Red-korszakban rendre vámpírnak öltözött (és magára is szeretett vámpírként hivatkozni), most úgy fest a bő ruháiban és fullcap sapkáiban, mintha 2008-ból időutazott volna közénk, a szettjei pedig színesebbek és kirívóbbak, mint eddig bármikor.

Playboi Carti fanatikus rajongóit a rapper problematikus magánélete sem tántorítja el. A zenész elsőszülött fiának anyja, Iggy Azalea, korábban egy instagramos élő adásban vallotta be, hogy Carti ott sem volt a kisbaba születésénél, helyette a Musicon is közreműködő Lil Uzi Verttel playstationözött Philadelphiában. 2023. február 14-én derült ki egy másik, ennél súlyosabb eset: az előadót 2022. december 29-én súlyos testi sértés vádjával tartóztatták le, miután állítólag fojtogatta akkori barátnőjét, aki 14 hetes terhes volt az incidenskor.

Playboi Carti – aki publikusan sosem beszélt ezekről a botrányokról – ennek ellenére nem pihen, és megállíthatatlannak látszik: a promózásra használt, fent említett Insta-profilján épp a minap jelentette be, hogy úton van az új, Bby Boi munkacím alatt futó lemeze. Bár a Music végül tényleg megjelent, nem tudom, hogy szabad-e hinni a modern rapzene legbefolyásosabb manipulátorának.

A hiphoppuristák megjelenése előtt mindenképp érdemes közölni, hogy Playboi Carti és a Music nem a szövegcentrikussága és a világmegváltó témái miatt lett az év megjelenése. Ez már régen többről szól, mint a zene: a hype-nak – ami ezen a ponton már rég túlnőtt a TikTok és a Z generáció visszhangkamráin és buborékjain – a karakternek, a jelenségnek, és a névnek szól, a zenei termék már másodlagos.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!