A világ szeme előtt nőtt fel, de az emberek képtelenek vele együtt öregedni

A világ szeme előtt nőtt fel, de az emberek képtelenek vele együtt öregedni
Millie Bobby Brown a 31. Screen Actors Guild-gálán – Fotó: Frazer Harrison / WireImage / AFP

376

„Az emberek azt várják el, hogy még mindig ugyanúgy nézzek ki, mint a Stranger Things első évadában. Mivel ez lehetetlen, célponttá váltam” – többek között ez hangzott el Millie Bobby Brown színésznőtől abban a videóban, amiben felolvasta a külsejét kritizáló cikkek címét, majd zaklatóknak nevezte a cikkek íróit. Brown az utóbbi időben új filmje, az Elektronikus állam Netflix-premierje miatt szerepelt sokat vörös szőnyeges eseményeken, az online nyilvánosság pedig így újra rácsodálkozhatott arra, hogy már nem úgy néz ki, mint a Stranger Thingsben még tiniként.

„Megdöbbentő, hogy felnőtt újságírók azzal töltik az idejüket, hogy az arcomat, a testemet és a döntéseimet elemzik. Még szomorúbb, hogy ezek közül a cikkek közül néhányat nők írtak. Mindig arról beszélünk, hogy támogatnunk kell a fiatal nőket, de sokkal könnyebb őket lehúzni a kattintásokért” – folytatta Brown a videóban, aki többek között kiemelte azt a cikket, ami azt feszegette, hogy miért öregszik olyan rosszul a Z generáció, és azt, ami azzal a kérdéssel nyitott, hogy mit csinálhatott Millie Bobby Brown az arcával.

A színésznőtől végül csak Matt Lucas brit színész és humorista kért utólag bocsánatot, aki az Angolkák egyik karakteréhez hasonlította Brownt, amit aztán a sajtó is felkapott. Lucas a bocsánatkérésében azt írta, nem gúnyolódni akart a színésznővel, és sajnálja, hogy a Daily Mail sértésként tálalta a bejegyzését. A Daily Mail amúgy is szívesen pörög a témán, Sabrina Carpenterrel, Olivia Rodrigóval, Kylie Jennerrel és Bella Thorne-nal példálózva írtak arról, hogy a Z generáció sztárjai egy évtizeddel néznek ki idősebbnek a koruknál. Brown mostani esete vagy a Sydney Sweeney-ről szóló anyagok is azt támasztják alá, hogy csak látszólag élünk a testpozitivitás kultúrájában, és továbbra is nagy nyomás nehezedik a nőkre, a kommentelők pedig azt érzik, bátran kritizálhatják a nők külsejét.

Ha van smink, az a baj, ha nincs smink, az a baj

Komáromi Réka pszichológus szerint rövid távon kicsi rá az esély, hogy megszűnik ez a nyomás. „A szépségipar és a média folyamatosan fenntartja azokat a normákat, amelyek a fiatalos megjelenést erőltetik. Ráadásul a közösségi média is ráerősít erre, hiszen az influenszerek és hírességek gondosan szerkesztett képeket posztolnak, amelyeken alig láthatók természetes öregedési jegyek.”

A pszichológus szerint akkor jöhet változás, ha egyre több híres (és nem híres) nő meri felvállalni a természetes öregedését. Jó példa erre Pamela Anderson smink nélküli vörös szőnyeges megjelenése. Nem mintha Andersont nem kritizálták volna a megjelenése miatt: Millie Bobby Brown sminkjét túlzásnak gondolták a kommentelők, Pamela Anderson esetében meg azt kifogásolták, hogy megtisztelhette volna egy kis sminkkel a vörös szőnyeges felvonulást. Komáromi szerint az emberek reakciója arról árulkodik, hogy egyesek számára az online térben kritizálás egyfajta hatalomérzetet ad, azaz ha valakiről rosszat mondhatnak, akkor úgy érzik, hogy a leszólt ember fölött állnak.

Az egyik legmegdöbbentőbb a Brown körüli helyzetben, hogy a külsejéről szóló, sértő újságcikkeket nők írták. Komáromi szerint ebben nagy szerepet játszik, hogy a társadalom a nőket gyakran riválisokként állítja be, különösen a szépség és fiatalság terén. „Egy híres, vonzó nő kritizálása csökkentheti a saját bizonytalanság érzését, mert ilyenkor azt gondolhatja valaki: ha neki is vannak hibái, akkor én sem vagyok annyira rossz helyzetben, ettől jobban érezhetem magam” – tette hozzá a pszichológus.

Millie Bobby Brown tízéves kora óta színészkedik, a nagy áttörést pár évvel később a 2016-ban induló Stranger Things hozta el neki. Már ekkor kapta az ívet a kommentelőktől, mert akkoriban amiatt bántották, hogy „lány létére” leborotválta a haját a szerep miatt. Erről Brown a Call Her Daddy podcastban beszélt, ahol azt is hozzátette, felszabadító volt számára a rövid haj, és szülés után újra leborotválná a haját kényelmi szempontok miatt.

Brown a Stranger Things mellett az egyik Godzilla-filmben és az Enola Holmes filmsorozatban tűnt fel az idei Elektronikus állam mellett, de ezekben a filmekben is nagyrészt tiniként szerepeltették. Brownnak a filmiparban eddig nem jött össze az áttörés, de a Stranger Things sikerét meglovagolva saját, szépségápolási termékeket áruló márkát (Florence By Mills) alapított és UNICEF-nagykövet lett, ahol a női egyenjogúságért harcol.

A nyilvánosságot azonban továbbra is az foglalkoztatja, hogy miért festi be a haját, miért veszi fel a férje nevét, miért egy farmon él, és miért nem úgy, ahogy azt a rajongók megkövetelnék. Amikor a színésznő például arról posztolt, hogy feleségül ment Jake Bongiovihoz, a kommentelők teljesen kiakadtak azon, hogy húszéves létére házasságra adta a fejét, és máris gyors válást vizionáltak.

Millie Bobby Brown, és férje, Jake Bongiovi az Elektronikus állam világ bemutatóján – Fotó: Kevin Winter / Getty Images
Millie Bobby Brown, és férje, Jake Bongiovi az Elektronikus állam világ bemutatóján – Fotó: Kevin Winter / Getty Images

„Az emberek szeretik azokat az élményeket, amelyeket egy-egy karakterhez kötnek, és nehezen engedik el ezt a képet – mondta kérdésünkre a jelenségről Komáromi Réka. – Ha egy színész felnő, az mintha megtörné a varázst. Szerepet játszanak ebben a paraszociális kapcsolatok is, azaz amikor valaki éveken keresztül néz egy karaktert, és érzelmi kötődést alakít ki felé.” A közönség egy része szinte tulajdonának érzi ilyenkor a sztárt, és elvárja, hogy az illető ugyanolyan maradjon örökre. A pszichológus szerint ha egy fiatal híresség felnő, az arra is emlékeztetheti az embereket, hogy ők is öregszenek, és ezt sokan kellemetlenül élik meg.

A színésznő szintén a Call Her Daddy podcastben mesélt arról, hogy férjével hasonló mintát hoznak otthonról, mindkettejük szülei fiatalon házasodtak. Brownnak három testvére van, a gyerekkorát felhőtlennek írja le, és a családcentrikusságát mutatja, hogy ő is legalább négy gyereket szeretne. Saját bevallása szerint konzervatívnak tartja magát, minden este főz a férjének, ritkán bulizik, és inkább realityt néz. Férjével Georgiában élnek egy farmon, mert a színésznő rajong az állatokért, az Elektronikus állam forgatásakor például mindennap más állatot vitt a helyszínre. A farmra is főleg azért költözött, mert az életét teljesen felforgatta, hogy ennyire fiatalon beválogatták a Stranger Things szereplői közé.

Már tizenévesen túlszexualizálták

A színésznőnek a biztos szülői háttér is segített abban, hogy szembe tudjon szállni az online sértésekkel. Saját bevallása szerint szülei mindig elmondták neki, hogy jól néz ki, és ettől nem ingott meg végleg a magabiztossága. Kellett is a családi háttér számára, mert amint kamaszodni kezdett, már azt találgatták a rajongók, hogy összejött-e színésztársával, Finn Wolfharddal, a pletyka pedig végül odáig fajult, hogy Wolfhard már nyilvánosan könyörgött, hogy hagyják őket békén.

A színésznőről tizenhárom éves korában kukkoló felvételek kerültek ki, amikor Ausztráliában egy divatfotózáson egy paparazzo besurrant a díszletbe. „Nem mutatott nagyon sokat a kép, de nem is volt sok minden rajtam, és ez bőven elég volt ahhoz, hogy kiverje nálam a biztosítékot. Törvénnyel kéne korlátozni a paparazzók káros tevékenységét a médiában” – mondta akkor a színésznő az esetre reagálva.

Miután elege lett abból, hogy a rajongói is túlszexualizálják, Brown tizennyolc éves korában törölte a közösségi médiás fiókjait. Pár év múlva aztán újra aktivizálódott, ami alapján úgy tűnik, megtanulta, hogyan élhet együtt azzal, hogy állandóan kommentálják a testét, haját és az olyan döntéseit, mint a gyerekvállalás vagy a házasság.

„Mindig kifogásokat kerestem, hogy miért ne álljak ki magamért. Úgy éreztem, hogy nincs itt rá az idő, és az emberek rosszul fognak reagálni. Aztán tudatosult bennem, hogy azért keresek kifogásokat, mert félek. Mikor alkalmas az idő egy nőnek, hogy kiálljon magáért? Úgy voltam vele, nem tudok tovább várni” – mesélt a folyamatról Jimmy Fallon műsorában.

Millie Bobby Brown nemrég UNICEF-nagykövetként tartott beszédében azt emelte ki, hogy az elmúlt harminc évben alig történt előrelépés abban, hogy a nők is ugyanolyan értékű vezetők legyenek, mint a férfiak. „Nem fogok olyan világban élni, ahol a lányokat nem egyenlő bánásmódban részesítik, vagy nem bátorítják arra, hogy a lehető legteljesebb életet élhessék – tanárként, orvosként, jogászként vagy tudósként” – fogalmazott a színésznő beszédében.

Komáromi Réka szerint Brown reakciója jó példa arra, hogyan lehet egészséges módon kezelni a kritikákat. „Nem próbált meg mindenkinek megfelelni, nem kezdett el magyarázkodni, hanem kimondta, hogy a probléma nem vele van, hanem azokkal, akik képtelenek elfogadni a változását.” Szerinte ha valaki hasonló helyzettel szembesül, érdemes megvizsgálni, hogy milyen típusú kritikával áll szemben. Ha az konstruktív, akkor érdemes lehet reagálni. Ha viszont egyértelműen bántó vagy rosszindulatú kommentekről van szó, akkor a legjobb stratégia az, ha nem adunk teret ezeknek. „Nem kell minden véleményre reagálni, és néha az a legerősebb válasz, ha egyszerűen nem foglalkozunk velük.”

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!