A VW vezetése nyitott rá, hogy kínai autók készüljenek a feleslegessé vált európai gyártósoraikon

440

A Volkswagen nyitott arra, hogy a kínai autógyártók átvegyék a felesleges európai gyártási kapacitásait – derül ki a Financial Times cikkéből. A cég vezetői a lapnak elmondták, hogy a kínai villanyautó-gyártókkal való partnerség az egyik lehetőség a csökkenő eladások kezelésére a régióban.

„Biztos, hogy ez elképzelhető” – mondta Gernot Döllner, az Audi vezérigazgatója az FT-nek, amikor arról kérdezték, adnának-e át üzemeket a kínaiaknak. Egy ilyen lépés „csökkentené ezeknek a versenytársaknak a belépési küszöbét” – mondta még, hozzátéve, „hiszek a szabad kereskedelemben”.

Már van is együttműködés a kínaiak és a VW között, az Audi az MG autókat gyártó SAIC-kal kötött partnerséget olyan elektromos járművek készítésére Kínában, amelyek a helyi fogyasztókat szólítják meg. Ezt a modellt Döllner szerint a kínai márkák Európában is megpróbálhatnák használni.

David Powels, a VW pénzügyi igazgatója szintén nem zárta ki, hogy a kínai autógyártók átvegyék a vállalat németországi gyárainak kihasználatlanul álló gyártósorait. „Nyitottak vagyunk bármilyen témában bármilyen partnerrel folytatott megbeszélésre – mondta. – Egy dinamikus világban minden lehetőséget nyitva kell tartani.”

Nem lenne teljesen példa nélküli egy ilyen lépés: a Stellantis például 20 százalékos részesedést vásárolt a kínai startup Leapmotorban, és ezzel kizárólagos jogot szerzett a Leapmotor autóinak gyártására és értékesítésére Kínán kívül egy vegyesvállalaton keresztül. Ha a Leapmotor eladásai növekednek Európában, a Stellantis több szabad kapacitást tud kihasználni saját gyáraiban, és elkerülheti a gyárbezárásokat.

Évtizedeken át Kína volt a Volkswagen legnyereségesebb piaca, de az elmúlt öt évben részesedése csaknem felére csökkent, mivel nem tudta tartani a lépést a gyorsan növekvő villanyautók piacán. Európa legnagyobb autógyártóját súlyosan érinti a hazai autópiac zsugorodása is, Németországban tavaly már 2 millióval kevesebb autót adtak el, mint öt évvel korábban.

2024 év végén a VW megállapodást kötött dolgozóival a németországi gyártókapacitás csökkentéséről. Ezzel sikerült elkerülni egy korábbi, drasztikusabb tervet, amely legalább három üzem bezárását jelentette volna az országban. A gyártósorok lekapcsolása azt jelenti, hogy a csoport eladásainak mintegy felét adó Volkswagen márka 2030-ig nagyjából 730 000 autóval csökkenti éves kapacitását a jelenlegi mintegy 1,5 millióról.

A Volkswagen súlyos problémáiról itt, az európai autógyártók általános válsághelyzetéről itt, a piac idei kilátásairól pedig itt írtunk.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!
További élő árfolyamok!