Kiírták a tendert, új vasúti híd feszülhet a Soroksári-Duna fölött
Hosszú évek óta várat magára a Duna egyik legfontosabb vasúti hídjának, a Gubacsinak a felújítása. Ezen keresztül bonyolódik a csepeli Szabadkikötő áruforgalmának java, konténereket és ömlesztett árut szállító tehervonatok sokasága kígyózik át rajta naponta, a híd állapota miatt gyalogos sebességgel. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) az Iho.hu szerint végre kiírta a tendert egy teljesen új vasúti hídra, ugyanis a régi, a Soroksári-Duna feletti hidat elbontják.

Még 2023-ban döntött úgy a kormány, hogy 44 milliárd forintból, magyar és uniós forrásokból, az európai hálózatfinanszírozási eszközön (CEF) keresztül. Nemrég jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben a hídépítés tendere. A kiírás szerint a Gubacsi vasúti híd és a csepeli Corvin csomópont közötti vasúti pálya kétvágányúvá alakul, de távlatilag a négyvágányos, villamosított kiépítés lehetőségét is garantálni kell. A közbeszerzés rendelkezik a biztosítóberendezés kiépítéséről is. A felsővezeték jövőbeli kiépítését előkészítve az oszlopalapokat is létrehozzák.
Az új Soroksári-Duna-hídon a legfeljebb 740 méter hosszú, 22,5 tonna legnagyobb tengelynyomású szerelvények maximum negyven kilométer per órás sebességgel haladhatnak át majd. A híd felszerkezetének tervezett hossza 493,6 méter, a fő eleme egy „kosárfüles” ívhíd lesz. Mivel a jelenlegi híd mellé épül az új, az odavezető vasúti síneket is meg kell építeni az új töltésekkel együtt. A tendergyőztesnek 36 hónap áll rendelkezésre a teljes körű megvalósításra. Az értékelés során a kért ár a döntő, hetven százalékban számít.
A híd jelentőségéről még annyit ír az Iho.hu, hogy a magyarországi kombinált árufuvarozás kb. 90 százalékát három budapesti terminál (BILK, Mahart Container Center, Metrans) kezeli, ebből a Mahartot és Metranst a Gubacsi vasúti híd szolgálja ki. Emellett a hazai autó- és akkumulátorgyárak számos beszállítója ezen keresztül jut alkatrészhez. A hídon 2020-ban 5 kilométer/órás sebességkorlátozást és 20 tonnás tengelyterhelés-korlátozást kellett bevezetni ramaty állapota miatt. Annyira komolyan vették a korlátozásokat, hogy még sebességmérőket is telepítettek a hídra.