Madártollakat és vérfoltokat találtak a balesetet szenvedett dél-koreai repülőgép hajtóművében

2024. december 29-én a dél-koreai Muan repülőtéren balesetet szenvedett a Jeju Air Boeing 737-800-asa, a repülőgép-szerencsétlenségben 179-en meghaltak. A BBC szerint a repülőgép mindkét hajtóművén találtak madártollakat és vérfoltokat. A hétfőn közzétett előzetes vizsgálati jelentésből kiderült, hogy a tollak és a vérfoltok a cifra récétől, egy olyan vándorkacsa-fajtától származnak, amely nagy rajokban fészkel.
A vizsgálat egyrészt a madarakra, másrészt arra a kifutópálya végén lévő betonszerkezetre összpontosít, amelynek a repülőgép nekicsapódott. A jelentés szerint a Boeing 737-800-as hajtóműveit szétszedik, a betonszerkezetet pedig tovább vizsgálják a hatóságok.



A szerencsétlenül járt gép a Jeju Air 7C2216-os járata volt. Az ország kedvelt üdülőszigetéről elnevezett cég Dél-Korea legnépszerűbb fapados légitársasága. A Boeing a thaiföldi Bangkokból érkezett a dél-koreai Kvangdzsu közelében található Muan nemzetközi repülőtérre. A gépnek helyi idő szerint este 9 körül kellett volna landolnia. Az események pár drámai perc alatt vettek tragikus fordulatot:
- 8 óra 54 perckor a légiforgalmi irányítás engedélyezte a gépnek a leszállást.
- 8 óra 57 perckor az irányítás figyelmeztetést adott ki, mert a térségben sok volt a madárraj.
- 8 óra 59 perckor 7C2216-os pilótája jelentette, hogy a gép madárral ütközött. „Mayday” vészjelzést, emellett a „Madárbecsapódás, visszafordulni” üzeneteket küldött. A pilóta ezután engedélyt kért az ellenkező irányból történő leszállásra.
- 9 óra 1 perckor a légiforgalmi irányítás engedélyezte az alternatív leszállást. A repülőgép egy perc múlva érintkezett a talajjal, és nagyjából a 2800 méteres futópálya felénél ért földet. A reptéri tűzoltóság már ekkor elindult a gép felé.
A hatóságok szerint a repülőgép fedélzeti adatrögzítője és a pilótafülke hangrögzítője leállt körülbelül négy perccel a betonfalnak ütközés előtt.
A szakértők korábban a repülőtér tervezését is bírálták, például azt a döntést is, hogy a leszállást segítő lokátort a futópálya végétől 250 méterre lévő betonszerkezetbe rejtették. Múlt héten a hatóságok bejelentették, hogy hét dél-koreai repülőtéren kicserélik a navigációhoz használt betonkorlátokat, és a kifutópályák biztonsági területeit is átalakítják. A repülőgép-szerencsétlenségről ebben a cikkben írtunk bővebben.