
Amióta van Országos Kéktúra, körülbelül azóta van igény arra is, hogy ne csak gyalogosan, hanem esetleg biciklivel is lehessen teljesíteni a távot. Mivel jelölt turistaúton tilos kerékpározni, így erre eddig nem volt lehetőség (csak az Alföldi Kéktúrán egy ideig, de az is megszűnt). Mostantól viszont itt a kerékpárosok Kéktúrájának is hívott Horizont „kalandbringás útvonal”, aminek első, 458 kilométeres szakaszát hétfőn adták át hivatalosan. Ha nem is a teljes hosszt, de annak egy 35 kilométeres részét rögtön le is teszteltük.
Jó döntés volt a Pilisszentlászlótól induló, Pilisszentkereszten és Pilisborosjenőn áthaladó, Ürömön végződő tesztszakasz kiválasztása, mert volt benne minden, amivel a Horizonton találkozni lehet: elzárt erdészeti aszfaltút, sárdagasztós erdei út, öklömnyi kövekkel megszórt szekérút. Arra mindenképpen jó volt, hogy kiderüljön: a bringás Kéktúra terepe nem kezdőknek való vidék.
A nyomvonalat lényegében a Pilis Bike erdei kerékpáros úthálózat elemeiből állították össze. Ezek az útvonalak nagyrészt erdészeti aszfaltutak, elég sok kaptatóval és gyors lejtővel, szinte szarvasként suhanhatunk rajtuk biciklivel. Elég biztonságosak, mert a gépkocsiforgalmat nem engedik rájuk, viszont ésszel kell kezelni a féket, mert egy nagy sebességgel bevett kanyar könnyen a rekettyésbe penderíti a kerékpárost. Az út tehát Pilisszentkeresztig élvezeti lesiklásnak számít, a közepén azért egy nagyobb emelkedővel (270 m), és végén egy kis falusi közúttal, valamint két online pecséttel.
Az online pecsételés egyszerű: le kell tölteni a Horizont applikációt, beregisztrálni, és ha nincs bezárva az alkalmazás, akkor magától feldobja a képernyőre: hoppá, pecsétponton vagy. A pecsételés lényegében egy bökés a telefonon felugró Pecsételek gombra, és a rendszer teljesítettnek veszi az adott szakaszt. (Nem baj, ha éppen nincs térerő, a memória megőrzi az aktust, és akkor rögzíti online is, ha megjön a jel.) A pecsételő pontokat az app térképe alapján könnyen meg lehet találni, de sok helyen, például a tesztszakaszon a Pap-réti erdészháznál fedi egymást a Kéktúra és a Horizont pecséthelye.



Pilisszentkereszt után sima erdei földúton, majd egy sárdágványos erdei földúton folytatódik az út. Ilyen rész van bőven a Horizonton, tudom meg az egyik útvonaltervezőtől: az erdei út minősége folyamatosan változhat attól függően, hogy túrnak-röfögnek-e a fakitermelő gépek a közelben vagy sem. Ha viszont telement a terepgumi sárral, nem probléma, mert a következő szakasz már rázóköves: az öklömnyi köveken ugrálva gyorsan kipörög a latyak a kerékből.
A rázós útszakaszok a nagyobb lejtőkön vagy emelkedőkön tudnak nagyobb gondot okozni: felfelé visszaütnek, lefelé kiütik a kormányt abból a kézből, ami nem markol rá jó keményen a markolatra. És akkor persze még a fékeket meg a váltót is kezelni kell. Ezért lehet azt mondani, hogy a Horizont a kényelmes aszfaltos részek ellenére inkább terepbringás útvonal, azaz masszív gravel vagy mountainbike típusú biciklikkel érdemes nekivágni. És bár hosszú, jól jelzett-kifestett a nyomvonala, nem igazán a klasszikus, nagy oldaltáskás túrabringásoknak való.
A tesztelt szakasz aztán a rögös szekérútból aszfalton futott be Pilisborosjenőre, majd Ürömre, ahol sárpöttyökkel kidíszítve befejeztük a menetet. A kátyúk rázósságát jól szemléltette, hogy ragaszkodó póklegyem, ami az út elején, a Pap-rét körül ült be könyékhajlatomba egy kis potyázásra, az út végére már nem bírta idegekkel és megadóan pottyant le rólam egy nagyobb döccenőnél.
Menet közben megtudtam, hogy a Horizontnak egyelőre csak a középső harmada készült el, méghozzá összesen kilenc szakasz a Börzsönytől (Nagyoroszitól) a Pilisen, a Budai-hegységen, a Gerecsén és a Vértesen át a Bakonyig (pontosabban Bakonybélig). Őszre tervezik az eszkalációt Keszthelyig és Salgótarjánig, majd a teljes, 1500 kilométeres, Szentgothárdtól (egy zempléni kanyarral) Tokajig tartó Horizont jövőre lesz járható. A kialakításba nem öntettek bele óriási összegeket, a most átadott 458 kilométeres nyitó szakasz engedélyeztetése, felfestése applikációstul 40 millió forintba került, amit az Aktív Magyarország finanszírozott.
A szintén a tesztelők között tekerő aktivitásért felelős államtitkár, Révész Máriusz szerint már kellett valami a kerékpárosoknak is, ami a Kéktúrának megfelel. Az egyik ötletgazda, Berencsi Miklós pedig az mondta, hogy a csíra akkor bújt ki a fejében, amikor 2020-ban teljesítette a Magyarországot kelet-nyugati irányban átszelő Hungarian Divide-ot. A Horizont végül is a megszelídített Hungarian Divide és a gyalogos Kéktúra szerelemgyereke lett, mintegy háromévnyi tervezés, egyeztetés és webfejlesztés után. A feladatot a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (Maketusz) és a KLND terepbringás közösség közreműködésével vitték véghez.
Az applikációban megtalálhatók az egyes szakaszoknál az elérhető kerékpárosbarát szállások és szolgáltatások is. Ezeknek egyébként olyan feltételeknek kell megfelelniük, hogy például legyen javításhoz szükséges szerszám, vagy akár csak annak, hogy a bringás, ha akar, kaphasson simán a kulacsába vizet.

A Horizont útvonalat talán érdemesebb kisebb csomaggal, terepbiciklivel (átlagos edzettségűeknek e-mountainbike-kal), sok megállással teljesíteni. A pecséthelyeket úgy rajzolták fel, hogy a közelben legyen vonatállomás, szóval a szakaszok megközelítésének a fő eszköze a vasút. Később talán kialakulnak olyan bringaszállító taxis szolgáltatások is, mint az a nyugati bringás útvonalakon megszokott, de egyelőre ilyen még nincs.