Minden, amit tudni lehet az USA új vadászbombázójáról
Donald Trump pár napja bejelentette, hogy a Boeing gyártja majd az amerikai légierő hatodik generációs vadászbombázóit, az F–47-eseket. Ez a világ első hatodik generációs vadászgépe, és a bejelentésen a tisztviselők azzal büszkélkedtek, hogy az F–47-essel még jobban bebetonozzák az amerikai légifölényt. Az Aviationist szerint a szerződés a Boeing számára is újdonság, ugyanis az eddig bemutatott katonai repülőik alapjait mind a McDonnell Douglastól örökölték, amikor a két cég összeolvadt. A Boeing történetéről és utóbbi pár éves szenvedéséről korábban már írtunk.
A bejelentés másik nagy nyertese a General Electric Aerospace vagy a Pratt & Whitney lehet, mert vagy az előbbi XA102-es, vagy az utóbbi XA103-as hajtóműve kerülhet majd az F–47-esbe. Az F–35-öst gyártó Lockheed Martin közleményéből nem derült ki, hogy feltétel nélkül elfogadják-e, hogy nem az ő pályázatuk nyert, vagy fellebbeznek.
Ezen kívül nem sok konkrétum derült ki a gépről. Trump annyit mondott, hogy az F–47-es sebességét, manőverezési képességét, a szállítható robbanótöltet súlyát tekintve egyedülálló, és kivételes abból a szempontból is, hogy számos, pilóta nélküli légieszközzel, drónnal kötelékben közlekedik, és a legkorszerűbb lopakodó technológiával rendelkezik, így a radarok számára észlelhetetlen. „Az F–47-es a valaha épített legfejlettebb, legkorszerűbb és legpusztítóbb repülőgép” – mondta az elnök. „Szövetségeseink folyamatosan hívogatnak. Ők is meg akarják venni a gépet” – tette hozzá Trump, jelezve, hogy a külföldi értékesítésekről is szó van.

Azt nem tudni, hogy mennyit költ az amerikai állam az F–22 Raptor utódjának szánt vadászbombázóra. A Boeing győzelme azt jelenti, hogy a cég a szerződés több évtizedes futamideje alatt több százmilliárd dolláros megrendelésekre számíthat az amerikai kormányzattól. A bejelentés után a Boeing részvényei 5 százalékot emelkedtek, miközben a gyártásért szintén versengő Lockheed Martin részvényei közel 7 százalékot estek – írta a Reuters.
Trump azt mondta, hogy a prototípust már öt éve tesztelik, titokban sokat repült már, és az elnök szerint a sebessége a Mach 2-t is, vagyis a hangsebesség kétszeresét is meghaladja. A nyilatkozata alapján egy gyorsított fejlesztési folyamatra számít, mert állítása szerint a gyártáshoz szükséges épületek egy része már kész is van. Az Aviationist szerint ez az a 102 ezer négyzetméteres gyártási terület, amit a Boeing nemrég 1,8 milliárd dollárért szerzett meg, ám az elvileg csak 2026-ban lesz teljesen kész.
Az F–47-es jelölés nem teljesen új, és talán nem is meglepő, hogy a repülő miért ezt a számot kapta. A második világháború után a korábban P–47-esként repülő Thunderbolt futott ezzel a jelöléssel, de lehet az egésznek egy olyan értelmezése is, hogy a számmal Trump előtt tisztelegnek, aki második ciklusával az USA 47. elnöke lett.
David Allvin tábornok, az amerikai légierő vezérkari főnöke szerint nemcsak egy új vadászgépet építenek, hanem a hadviselés jövőjét.
„Ez a platform lesz a legfejlettebb, leghalálosabb és legsokoldalúbb vadászgép, amit valaha fejlesztettek – méghozzá arra, hogy lekörözzön, kicselezzen és felülmúljon minden olyan ellenfelet, aki kihívja a bátor pilótáinkat”
– írta közleményében.
Tavaly decemberben Kína bemutatott két tervet az új vadászgépeikről, és azt állították, hogy az egyik az első hatodik generációs gép lesz. Ezzel Allvin nem ért egyet: szerinte hiába állítják az ellenfeleik, hogy ők az elsők, az F–47-es az első igazi újgenerációs vadászbombázó, méghozzá azért, mert már öt éve működik valamilyen formában, és a levegőben is tesztelték. A tábornok szerint az F–47-eseket még Trump elnöksége alatt, tehát 2028-ig használatba veszik.

Az Aviationist szerint a belengetett dizájn hasonlít a Boeing YF–118G-jéhez, amit a '90-es években fejlesztettek. Itt a domború szárnyakat és a gép lapátszerű orrát hozzák példának. Az eddigi vadászbombázóktól eltérően úgy néz ki, hogy a szárnyak canard-konfigurációsak, tehát van egy első, kisebb pár a pilótafülke két oldalán, és két normális méretű szárny kicsit hátrébb. Ebből kiindulva a lap szerint a Boeing úgy dönthetett, hogy nem lesz farka a gépnek. A képek alapján nem lehet megmondani, hogy milyen platformról lesz szó, ahogy azt sem, hány és milyen hajtóművet terveznek rá – bár jó eséllyel kéthajtóműves lesz. Azonban, miután az elnök és a tábornok is azt mondta, hogy nem akarnak sok mindent elárulni, lehet, hogy a képeknek valójában semmi köze a kész repülőhöz, és csak az ellenséges kémeket akarják kicselezni velük.
A légierő Következő Generációs Légifölény-projektje (Next-Generation Air Dominance – NGAD) a legdrágább fejlesztési programjuk, csak a következő öt évre 19,6 milliárd dollárt kértek rá a költségvetésből. A Boeinggel kötött szerződés a fejlesztésről több mint 20 milliárdot érhet, és a rendelésekkel együtt az F–47-es több százmillió dollárt hozhat majd a cégnek, amíg használatban lesz. Allvin annyit elárult, hogy olcsóbb lesz, mint az F–22-es, aminek darabja 143 millió dollárba kerül. A tábornok hozzátette, hogy több F–47-esük lesz, mint F–22-esük, így a légierő több mint 200 új vadászgéppel tervezhet.