A Concorde-nál csendesebb és messzebbre repülhet majd Kína új szuperszonikus repülője – 2049-ben

A Concorde-nál csendesebb és messzebbre repülhet majd Kína új szuperszonikus repülője – 2049-ben
A Comac utasszállító repülői közül a C919 két példánya a kínai cég gyárában Shanghaiban, 2024 augusztusában – Fotó: Stringer / CNS Photo / Imagine China / AFP

436

Messzebbre mehet majd és csendesebb lehet a Concorde-nál Kína új szuperszonikus repülőgépe, a Comac C949-es, írja az Interesting Engineering egy kínai cég tervei alapján.

A C949 a gyártó tudományos közleménye szerint eléri az 1,6 Mach sebességet (a Mach az aktuális hangsebesség mérésére szolgál, mivel a magassággal ez kilométer per órában meghatározva folyamatosan csökken), de a tervek szerint majd csak 2049-ben.

A szuperszonikus repülés a hangsebességnél gyorsabb repülést jelent. Ez jellemzően hangrobbanással jár, ami a hirtelen nyomásváltozástól lép fel, és magában a repülőgépben nem észlelhető, hiszen a gép a hangsebességnél gyorsabban repül.

A Comac közleménye szerint a gépnek a Concorde-hoz képest (ami a legismertebb szuperszonikus utasszállító repülőgép) 50 százalékkal nagyobb lesz a hatótávolsága, a körülbelül 7200 kilométer helyett majdnem 11 ezer kilométeres. A projekt célja az is, hogy a hangrobbanást 83,9 érzékelt decibelig csökkentse, ami nagyjából egy hajszárító hangjának felel meg.

A C949 célja, hogy leküzdje azokat a szabályozási akadályokat, amik eddig hátráltatták a szárazföldi szuperszonikus repüléseket.

A dizájn is figyelemre méltó: a tervezők ügyeltek arra, hogy a repülőgép alakjával a turbulenciát csökkentsék, és hét tartály között dinamikusan mozog az üzemanyag, ami fenntartja az egyensúlyt és optimalizálja a gép súlypontját repülés közben.

Nem csak a kínaiak gyúrnak rá mostanában a szuperszonikus repülésre: a NASA a tervek szerint 2027-ben mutatja be a 75 érzékelt decibeles X-59 QueSST-et, és piacon vannak olyan startupok, mint amilyen például a Boom Supersonic.

A tervek szerint a C949 28-48 utast képes majd befogadni, ami jóval kevesebb, mint a Concorde 100 utasos megoldása. Kibővített hatótávolságával körülbelül öt óra alatt elérhet Sanghajból Los Angelesbe, ez az út most jelenleg majdnem 12 órás egy hagyományos utasszállítóval. A zajpanasz minimalizálása érdekében kezdetben a repülőgép a Csendes-óceánt érintő útvonalakra összpontosít majd az óceáni légi folyosókon.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!