Lenéző és szadista, vagy csak szigorú tanárnő? – megosztó bírósági ítélet kavarta fel Franciaországot

Megosztó bírósági ítélet született múlt héten egy hat éve húzódó francia ügyben. 2019-ben a 11 éves Evaëlle öngyilkosságot követett el. A lány ügye azért is kapott nagy figyelmet, mert a szülei szerint korábban hónapokon át bullyingolták az osztálytársai, de ezen felül állítólag az egyik tanára is kipécézte magának. A történtek után vádat emeltek a franciatanárnő ellen zaklatás miatt.
A 62 éves Pascale L. tagadta, hogy felelős lenne a gyerek haláláért, és a nyomozás nem azt állította, hogy a zaklatásnak egyenes következménye lett volna a gyerek öngyilkossága, de sokan megkérdőjelezték a nő pedagógiai módszereit. Pascale L.-t első fokon felmentették, de a döntés ellen fellebbeztek, így az eljárás folytatódik. A lány és a tanárnő ügye ráirányította a társadalom figyelmét az iskolai zaklatás egyik kevéssé tárgyalt fajtájára is.
Visszatérően zaklatták a lányt
A francia iskolarendszerben a felső tagozat a hatodik osztállyal kezdődik, és ezt a gyerekek általában más iskolában végzik el, mint ahol az alsó tagozatra jártak. Ezeket az iskolákat hívják collège-nek, ide tehát kb. 11-től 14 éves korig járnak a gyerekek. Az iskolaváltás megterhelő is lehet a gyerekeknek, hiszen egy teljesen új közösségbe kell beilleszkedniük. Ilyen nehézségekkel kellett szembenéznie Evaëlle Dupuis-nek is, aki a 31 ezer lakosú Herblay-sur-Seine kisvárosában lakott.
Evaëlle-t koraérett, kicsit komoly kislánynak írta le a környezete, de a szülei szerint nagyon szerette volna, ha befogadják. Talán emiatt a túlbuzgóság miatt is közösítették ki – vélik. Cserkészetre járt, az volt az egyetlen hely, ahol tudott barátkozni. De mivel nem nagyon találta meg a közös hangot az osztálytársaival, egyedül evett az ebédlőben, a szüneteket pedig inkább az iskolai könyvtárban töltötte. A könyvtáros bátorítására belépett az iskola gyerekrádiós csapatába, ahol ő is csinált anyagot, egy alkalommal épp a zaklatásról.
Szülei először nem vették észre, hogy baj lenne. Akkor szólalt meg a fejünkben a vészcsengő, amikor a lány megpróbált meggyújtani egy gerendát a házukban. Evaëlle apja teljesen értetlenül állt a dolog előtt, hiszen a házban volt a gyerek bátyja és a család macskái is. A megriadt lány azt mondta, nem akarta bántani őket. A szülei faggatására Evaëlle bevallotta, hogy az osztálytársai sokat piszkálják az iskolában.
Nem sokkal később az igazgató összehívott egy szülői értekezletet. Itt tudták meg a lány szülei, hogy Evaëlle-t nemcsak a gyerekek, hanem a franciatanárnő is kipécézte magának.
„Volt egy szülő, aki feltette a kezét, és megkérdezte: »Jó, most hogy beszéltünk a diákok közti zaklatásról, mikor fogunk beszélni a tanárok általi vegzálásról?«. Mondott néhány példát név nélkül, amiből leszűrtem, hogy kiről lehet szó. Amikor rákérdeztem, mindenki helyeselt. A nő tovább mondta a példákat, és akkor megkérdeztem: a mi lányunkról van most szó?” – mesélte később a gyerek édesanyja.
A nőnek két lány is mesélt arról, hogy a tanárnő miatt Evaëlle sír az órákon. „Teljesen hülyeként kezelte” – mondta egy osztálytársa később arról, hogy hogyan viselkedett Pascale L. a gyerekkel.

A szülők ezután találkoztak a tanárnővel, Pascale L.-lel, és a dolgok rendeződni látszottak. A lány azonban traumatizáltnak tűnt. Egy nap azzal ment haza, hogy a tanárnő az egész osztály előtt megalázta. Az egész állítólag azzal kezdődött, hogy a lányt testnevelésóra után az osztálytársai azzal vádolták, hogy ellopott egy zoknit. Ezután éppen „osztályéleti” óra következett, ami lényegében a magyar osztályfőnöki órának felel meg. Ezt Pascale L. tartotta.
A tanárnő megkérte Evaëlle-t, hogy menjen a táblához, és bátorította az osztálytársait, hogy mondják el, miért nem szeretik a lányt.
Evaëlle otthon élete legrosszabb napjának nevezte az esetet.
A szülők ezután felmentést kértek a gyereküknek a franciaóra alól, a lány pedig a termen kívül töltötte az órát, de a többiek még ekkor is piszkálták. Sőt, a jelek szerint eldurvult a zaklatás. Előfordult, hogy a csendesen üldögélő Evaëlle-t lelökték a padról, de olyan is volt, hogy ellopták és eltörték a szemüvegét. Egyszer pedig lelökték a járdáról, neki az éppen érkező iskolabusznak. Ezután az incidens után a szülei kivették Evaëlle-t az iskolából, és átíratták egy másik intézménybe. A szülők panaszt tettek három diák és Pascale L. ellen is.
Az új iskolában nem jelezték a lány osztálytársai, hogy probléma lenne vele. A szülők is úgy látták, hogy bár hullámzó a hangulata, nincs vele különösebb baj. Ezután rendszeresen járt pszichológushoz is. Négy hónappal később azonban egy reggel a szülei holtan találták Evaëlle-t a hálószobájában: az ágyneműjével felakasztotta magát.
Szadista vagy csak szigorú?
A lány öngyilkossága után a rendőrség azonnal nyomozást indított, és egy hónap után őrizetbe is vette a franciatanárnőt. 15 év alatti személy ellen elkövetett zaklatással vádolták meg.
Pascale L. azt mondta, semmi baja nem volt Evaëlle-lel. Azt mondta, hamar észrevette, hogy a gyerek jól kifejezi magát szóban, de írásban nem, és úgy látta, hogy dühkezelési problémákkal küzdött. Bár nem találta a lányt kivételes esetnek, javasolta, hogy kisegítő személyt – lényegében pedagógusasszisztenst – rendeljenek mellé. A tanárnő szerint ezzel a lány anyja nem értett egyet, és erre vezette vissza a két nő közötti konfliktust.
A tanárnő tagadta, hogy zaklatta volna Evaëlle-t, és azt is, hogy egy külön órát szentelt volna annak, hogy megalázzák. Szerinte az események a következőképp történtek: a gyerekek idegesen érkeztek az órájára, miután a testnevelésórán összevesztek, ő pedig azt akarta, hogy rendezzék a nézeteltérést. Azt nem fejtette ki, hogy ez hogyan zajlott szerinte, de Pascale L. azt mondta, hogy a beszélgetés végén Evaëlle és egy másik fiú bocsánatot kért az osztálytársaitól. Állítása szerint nem hívta ki a többiek elé, és nem is sírt a lány.
A gyerekek viszont másról számoltak be.
Szerintük mindenki elmondta a véleményét Evaëlle-ről, aki sírva fakadt. A tanárnő állítólag idegesen ráparancsolt, hogy ne sírjon. A szülők is azt mondták, hogy a tanárnő olyan gyerekeket is problémásnak tartott, akik nem voltak azok. Egy fiú anyja is előállt azzal, hogy az ő fia is depresszív lett Pascale L. megjegyzéseitől.
Más volt tanítványok szintén arról beszéltek, hogy a nő rendszeresen kipécézte magának a „leggyengébbeket”. Köztudott, hogy a tanárnőnek vannak „kedvencei és célpontjai”, mondta egyikük, amikor tanúskodni érkezett a bíróságra. Állítólag lehülyézett egyeseket, és azt mondta, hogy hajléktalanként végzik majd. „Pszichiátriára kerülsz. Vissza kellene menned az első osztályba” – a beszámolók szerint ilyen és ehhez hasonló mondatokat vágott a gyerekek fejéhez. A tanárnőt három másik gyerek zaklatása miatt is feljelentették, de Pascale L. ezeket támadásnak titulálta, mivel mindhárom feljelentés Evaëlle esete után következett.
A bíróságon Pascale L. két egykori kollégájának a vallomása is előkerült. „Simán meg tudta támadni a gyerekeket, és megalázta őket mindenki előtt (…), és azt állította, hogy a nehéz helyzetben lévő diákoknak nincs helyük az intézményben” – idézte egyiküket a lány szüleinek ügyvédje. A másik volt kollégája szerint a nőről mindenki tudta, hogy szereti megalázni a gyenge és problémás tanulókat. „10 évig dolgoztunk együtt, komoly problémáim voltak vele, neki pedig kapcsolati problémái voltak az egész csapattal” – mondta válaszul az elsőre Pascale L., a másikat pedig azzal kommentálta, hogy „ez egy olyan kolléga véleménye, akivel egyáltalán nem barátkoztam”.
„A tanárnő ellen rengeteg vallomás van, amelyek hasonlítanak egymásra. Szerintem lenéző és szadista módon viselkedett bizonyos diákokkal – és ezeket a szavakat most mérlegelés után mondtam csak” – nyilatkozta az Evaëlle szüleit képviselő ügyvédnő.
„Az, hogy szigorú tanárnak tartanak, nekem nem tűnik hibának. Lehetünk egyszerre szigorúak, miközben hallgatunk a diákokra” – mondta Pascale L. a hozzáállásáról. A tanárnőt főnökei dinamikus és a gyerekeket jól motiváló pedagógusként írták le. A nő ügyvédje még a tárgyalások előtt azon az állásponton volt, hogy Pascale L. esete nem meríti ki a zaklatás fogalmát. A francia büntető törvénykönyv szerint a zaklatás egy ismétlődő aktus, amelyet a zaklató azzal a szándékkal tesz, hogy azzal ártson az áldozat jóllétének.
A gyerekek és a tankerület szerepe is felmerült
Az érintett tankerület vizsgálatot rendelt el, amelynek során meghallgatták a gyerekeket és a tanárokat. A konklúziójuk az volt, hogy a tanárnő módszerei rugalmatlanok voltak, de ennél durvább bánásmódot nem tártak fel. A jelentésben viszont az is szerepelt, hogy a kollégák összezártak Pascale L. mögött. „Úgy vélik, hogy az általuk alkalmazott pedagógiai módszerek közül ma már szinte mindenre rá lehet mondani, hogy az bántalmazás, és mind kitettek a panaszoknak” – áll a jelentésben.
„Az iskola megtette a szükséges intézkedéseket a bántalmazó diákokkal szemben” – közölte Val-d'Oise tankerülete. Hozzátették, hogy Evaëlle és Emma, egy másik zaklatás áldozatává vált lány helyzetét az iskolájuk megfelelően kezelte. „Bevezették a Pikas-módszert” – tette hozzá a szóvivő. Ez egy prevenciós módszer a hallgatók közötti közvetítéssel.
Nemcsak a tanárnő ellen indult eljárás, hanem három gyerek ellen is, akik Evaëlle zaklatói közt voltak. Mindhárman 11 évesek voltak az incidensek idején. Köztük van az a gyerek is, aki a mozgó busznak lökte a lányt.
„Engem ebben az zavar, hogy négy hónapra visszamenőleg megpróbáltak 11 éves, hatodik osztályos gyerekeket felkeresni, akiknek bajuk volt Evaëlle-lel, és megpróbálnak rájuk ragasztani valami olyat, ami teljesen túlmutat rajtuk” – mondta az egyik vádlott ügyvédje. Egy másik ügyvéd azt kifogásolta, hogy hogyan lehet gyerekeket azzal a prekoncepcióval kihallgatni, hogy „valami apró súrlódás miatt” ők a felelősek az osztálytársuk haláláért.
A nyomozás egyébként nem is azt állítja, hogy a zaklatásnak egyenes következménye lett volna a gyerek öngyilkossága. Már csak azért sem, mert aznap, amikor Evaëlle megölte magát, a barátjával is összevesztek. Evaëlle szülei szerint az egykori 11 éveseket csak „edukatív” szempontból lehet már felelősségre vonni, és azt tartják fontosnak, hogy a fiatalok meglássák, hova is vezethet a viselkedésük.
Tárgyalás és ítélet
A nyomozás idejére a tanárnőt felfüggesztették az állásából. Tavaly márciusban kétnapos tárgyalás után az ügyészség 18 hónap felfüggesztett börtönbüntetést kért a 62 éves nőre. Arra hivatkoztak, hogy a tanárnő „a farkasok közé dobta a tinédzsert”, ezért az ügyészség azt is kérte, hogy végleg tiltsák el attól, hogy pedagógusként dolgozhasson. Az ügyész szerint rendszerszintű volt a piszkálódás, amely hosszú ideig folytatódhatott volna később is. Az ügyészség szerint az váltotta ki a többi gyerek bántalmazó magatartását, ahogy Pascale L. Evaëlle-lel bánt.
„Sajnálattal kell közölnöm, hogy úgy vezetem az osztályomat és tanítok, ahogy jónak látom. Még mindig van szabad kezünk az oktatásban” – mondta a Le Parisiennek a bíróságra érkező tanárnő. A Pontoise-i Büntetőbíróság előtt a nő azt vallotta, hogy a fő célja az volt, hogy „megoldja a tanulók közötti kapcsolati problémát”, és megpróbálja enyhíteni a feszültségeket. „Nem az volt a cél, hogy Evaëlle-t nehéz helyzetbe hozzuk” – tette hozzá.
A Pontoise-i Büntetőbíróság aztán április 10-én felmentette a zaklatás vádja alól Evaëlle franciatanárát. A bíróság elnöke a döntését azzal indokolta, hogy a nő ellen felhozott bizonyítékok „ellentmondásosak, közvetettek, nem elég részletesek” voltak, vagy „a tanárnak az osztályteremben tanúsítandó tekintélyére tekintettel megfelelő és jogos magatartáshoz kapcsolódnak”.
„Végre kiderül az igazság” – mondta Pascale L. az ítélet kihirdetése után. Evaëlle szülei viszont könnyek közt, értetlenkedve nyilatkoztak a sajtónak.
„Úgy érzem, legitimáljuk ennek a tanárnőnek a viselkedését. Nem hallgatunk a gyerekekre, nem hallgatunk Evaëlle-re” – tette hozzá a tárgyalás után az édesapa. Az anya szerint ezzel a bíróság azt üzeni a tanárnőnek, hogy joga van így viselkedni, és nincs következménye a helytelen bánásmódnak.
Az ítélet nem jogerős, mivel az ügyészség fellebbezett. Emellett bárhogy is határozzon később a francia bíróság, ezzel sem zárul le az Evaëlle-ügy: az iskolás lány két osztálytársa várhatóan még az év vége előtt fiatalkorúak bírósága elé áll szintén zaklatás vádjával.
A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány éjjel-nappal, anonim módon, ingyenesen várja a gyerekek és 24 év alatti fiatalok megkeresését a 116 111-es telefonszámon vagy írásban a kek-vonal.hu oldalon. A gyerekekért aggódó felnőttek a 116 000-s számon konzultálhatnak a vonal ügyelőivel.
A Telexen cikksorozatban foglalkoztunk az iskolai zaklatások és bullying egyre növekvő problémájával.
Bántották azért, mert vörös a haja, mert túl vékony a hangja, vagy mert béna a neve
Megfordultam, és 20 centire tőlem ott állt hatalmas betűkkel: malac
Bullying: nem gonosz a gyerek, csak rossz stratégiát választott
Bullying: Egy darabig az áldozat tűr, tűr, aztán robban
Zaklatás szünet nélkül: a cyberbullying teljesen behálózhatja egy gyerek életét
A Centrál Színházban látható Darázs című előadásról is írtunk, amit figyelemfelhívó kampány keretében pedagógusoknak, iskolapszichológusoknak, szülőknek és diákoknak az előadást követő érzékenyítő foglalkozásokkal egybekötve mutatják be. A produkciót szeretnék országosan terjeszteni, ezért nemsokára turnéra indul az előadás és a foglalkozás is.