
Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
Amikor tavaly kiderült, hogy a BYD idén piacra dobja kiskategóriás, elektromos szabadidő-autóját, egy 4-4,2 méter közötti hosszúságú, olcsó SUV-re számítottam. Ebben a kategória tartozik például a Jeep Avenger, az Opel Mokka Electric vagy a már a Telexen is bemutatott Volvo EX30.
Amikor aztán megjelent az Atto 2, kiderült, hogy tévedtem, hiszen az új villanyautó 4,3 méteres, csupán 15 centivel kisebb a nagyobb tesó Atto 3-nál. A Volkswagen ID.3-nál, a Renault Mégane-nál, illetve a BYD Dolphinnál pedig konkrétan nagyobb, pedig ezek egy felsőbb kategóriába tartoznak. Az új BYD szélessége közel 2,2 méter, ami nem kirívó, a Kia EV3 és a Peugeot e-2008 is ebbe a tartományba esik. Ezeknél viszont a BYD nagyjából tíz centivel magasabb, vagyis közel azonos szinten van a Mercedes EQE-vel (ami egyébként közel öt méter hosszú). Bár a méretei alapján az Atto 2 akár a kompakt kategóriába is tartozhatna, tengelytávja mindössze 2,62 méter, ami miatt mégis inkább kisautó.

Az új BYD beltere így is elég tágas. Nemcsak elöl, de hátul is kényelmesen el lehet benne férni, egy egész család számára is elegendő lehet a 400 literes csomagtartója, amihez szintkiegyenlítő polc is jár. Ezzel a hátsó üléstámlák előredöntése után keletkező lépcsőt lehet eltüntetni, ami még könnyebbé teszi a csomagok elhelyezését. A padló alatt egy további rekesz is van, amiben jól elférnek a töltőkábelek. Viszont elöl, a gépháztető alatt annak ellenére nem alakítottak ki tárolórekeszt, hogy a mélyen fekvő motor és elektronika fölött lett volna rá hely. Talán majd modellfrissítéskor.
Nemcsak az utastér mérete, de kialakítása is meggyőző, hiszen az Atto 2-ben alapáron adják a gondosan formázott és kényelmes, vegán bőr borítású első üléseket. A többi burkolat jelentős része is puha anyagból készült, ami ugyancsak inkább a kompakt, mint a kisautó kategóriában jellemző. Lehet hogy a beltér formái nem olyan merészek, mint amit az Atto 3-ban megszoktunk, ahol gitárhúrra és hanglemeztárolóra emlékeztető elemeket is találunk, de a színösszeállítás, illetve a kialakítás ízléses, és az anyaghasználaton kívül az összeszerelés minősége is megüti a kompakt kategória szintjét.


A műszerfalra pillantva sem látni a kisautókra jellemző, spórolásra utaló jeleket. A digitális műszeregység képmérete csak 8,8 colos, de egyértelmű és jól olvasható. Egyes kisautóktól eltérően az új BYD alapkivitelébe központi érintőképernyőt is tettek, ez 10,1 colos, és a márka hagyományainak megfelelően vízszintesre vagy függőlegesre állítható. Egy felszereltségi szinttel feljebb az egyébként éles képű és kimondottan könnyen kezelhető érintőképernyő már 12,8 col képátlójú.
A könnyű kezelhetőségre szükség is van. Néhány funkció (a hangerő, a vezetési üzemmód, a rekuperáció, a holttérfigyelő, a hátsó szélvédő fűtése), valódi tekerő-, billenő, illetve nyomógombokat kapott, de minden más kizárólag az érintőképernyőről irányítható. Így a zenelejátszás, a klíma és az ülésfűtés is, ezért ha ezeken akarunk valamit változtatni, átmenetileg nem látjuk a navigációs térképet. A gyorsabb ide-oda kapcsolást persze segíti, hogy a képernyő alján közvetlen elérést biztosító ikonsort helyeztek el, ami ráadásul egyszerűen konfigurálható. További trükk, hogy ha felülről egyszerre a két ujjunkat húzzuk lefelé, egyből a funkciók tárháza jelenik meg, áthelyezhető ikonokkal.


A kompaktautós érzés jó darabig velünk marad menet közben is. Ezt erősíti az Atto 2 futóművének viselkedése: szépen, szinte elegánsan nyeli el a kátyúk, aszfaltfoltozások ütéseit, illetve fékezi meg az úthullámok keltette lengéseket. Az előbbi részben a viszonylag magas oldalfalú, 215/60 R17-es abroncsoknak, míg utóbbi a harmonikus hangolásnak köszönhető.
A lendületesebb kanyarvételek sem okoznak gondot az új BYD számára. Bár a kormány csak mérsékelt visszajelzéseket ad, az autó szépen követi az ívet, majd a kanyarsebesség növelésével kiszámíthatóan válik alulkormányzottá. A futómű felépítése viszont eltér a márkától megszokottól. A BYD nálunk forgalmazott típusainak mindegyike (beleértve az azonos padlólemezre épített Dolphint is) több lengőkaros hátsó futóművel készül, de az Atto 2-ben hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés vezeti a kerekeket. Ez az első ilyen típus a márka kínálatában. Az egyszerűbb felépítés azonban nem jelenti azt, hogy rosszabb lenne, a viselkedése alapján semmiképpen sem.

Városban és országúton a menetteljesítmény sem utal kisautóra: 7,9 másodperc alatt gyorsulhatunk álló helyzetből 100 km/óra sebességre. A méretéhez képest viszonylag könnyű, 1570 kilós Atto 2 ilyenkor rendesen megindul és menet közben is vehemensen reagál a gázadásra, főként sport módban. Az első kerekeket hajtó állandó mágneses szinkronmotor 177 lóereje csak autópályán érződik kicsit halványabbnak, 120 km/óra felett már nem olyan vehemens a gyorsulás. Szintén autópályán tűnik fel leginkább, hogy már 100 km/óra környékén szélzaj hallható az A oszlopok felől.
A kisautós érzet akkor éri el a sofőrt, amikor a hatótávjelzőre pillant, és kiderül, hogy 130 kilométer alatt elfogyott az akkumulátor kapacitásának fele. Aki előzőleg tanulmányozta a műszaki adatokat, annak ez nem meglepetés, hiszen innen kiderül, hogy az Atto 2-be csupán 45 kilowattóra kapacitású, lítium-vasfoszfát akkumulátort építettek. (Annak ellenére, hogy az autó a Dolphinhoz, az Atto 3-hoz, a Sealhez és a Sealion 7-hez hasonlóan az e-Platform 3 jelű padlólemezre épül.) Így az alapáron beépített hőszivattyú ellenére papíron sem képes 312 kilométernél többet megtenni két feltöltés közt, a valóságos hatótáv vegyes használatban valahol 250-270 km körül van a tapasztalataink szerint.

A kisautós hatótáv amúgy egészen addig nem gond, amíg gazdája úgy használja az Atto 2-t, ahogy azt a BYD-nál elképzelték, azaz főként lakott területen és annak környékén. A fogyasztás ilyenkor kisebb, a hatótáv pedig nagyobb, a gyár ígérete szerint akár 463 kilométer is lehet. A töltés sem kifejezetten gyors, váltóáramról 11 kilowatt a maximális töltőteljesítmény, amivel 0-ról 100 százalékra öt és fél óra alatt jutunk el. A legfeljebb 65 kilowattot elérő egyenáramú töltéssel 37 perc szükséges a 10 és 80 százalék közötti áramfelvételhez.


A 45 kilowattóra kapacitású akkumulátor beépítésének egyik magyarázata az, hogy az Atto 2 városba szánt autó, a másik az ár alacsonyan tartása lehet. Az új típus alapkivitelének kedvezményes indulóára jelenleg 12 millió forint. Ez versenyképesnek tűnik, hiszen ezért az összegért is gazdag felszereltség jár, sok más mellett alaptartozék például a 17 colos könnyűfém kerékgarnitúra, a panoráma üvegtető, a mobiltelefonos vagy okosórás ajtónyitás, a tolatókamera, a LED-fényszórók automata vezérlése, a hőszivattyú és a külső fogyasztók táplálása (V2L) is. A gazdagabb felszereltségű Boost kivitel kedvezményes ára nagyjából 12,8 millió forint, ezért az összegért 12,8 colos érintőképernyő, fűtött kormány és első ülések, vezeték nélküli mobiltöltő és 360 fokos kamerarendszer is jár.
Ha az Atto 2 akkumulátora is nagyobb kapacitású lenne, az új BYD, kisautós mérete ellenére, használati értékét tekintve simán egyenrangú lehetne több, eggyel nagyobb osztályba tartozó típussal. Erre egyébként ígéretet is tett a gyártó, később érkezik majd egy 60 kilowattórás kivitel is, amelynek a hatótávja vegyes használatban meghaladja a 400 kilométert. Kérdés, hogy úgy mennyibe fog kerülni az autó.
A BYD Atto 2 teljes képgalériája az autóMAGAZIN oldalán érhető el. Szöveg: Gajdán Miklós, az autóMAGAZIN főszerkesztője, az Év Autója zsűri tagja